Ahad, 18 Oktober 2009

PEMBACA NOVEL KINI MEMPUNYAI CITARASA TERSENDIRI

Setiap kali masuk ke kedai buku bahagian novel kreatif, mata akan dihidangkan dengan longgokan tajuk novel yang dikira klise dan berbunga-bunga. Tetapi tidak semua novel yang mempunyai tajuk sedemikian. Novel yang berterasan keagamaan juga sudah mula menampakkan kekuatan mereka yang tersendiri. Kalau dulu, sangat sukar untuk mencari novel yang berunsur mendidik melainkan novel yang berterusan membuai pesona manusia yang tidak berpenghujung. Sesekali terdengar rungutan daripada pembeli di kedai yang menyatakan kebosanan mereka kerana sering dihidangkan dengan kisah cinta yang kadang kala difikirkan kurang logik berlaku dikalangan manusia biasa.

Kini, Pembaca perlu mempunyai citarasa untuk memastikan novel yang mereka beli itu memberikan faedah atau timbal balik. Wang yang dikeluarkan oleh pembaca sekurang-kurangya tidak menjadi sia-sia. Pilihlah bahan bacaan terutama novel yang mempunyai unsur mendidik dan memberikan ruang untuk pembaca berfikir dengan lebih luas. Bagi manusia yang bernama 'Penulis', cubalah meneroka sesuatu yang baru dan janganlah terikat kepada tajuk, jalan cerita dan tema yang sudah melambak dipasaran.

Pembaca perlu bijak memilih dan Penulis perlu berani meneroka ilmu baru dan diadaptasi dalam bentuk penulisan. Biar kita sama-sama mendapat faedah, bukan sahaja kepuasan membeli dan memiliki tetapi kepuasan membaca dan ilmu yang ada didalam novel tersebut.

Tiada ulasan: