Khamis, 29 Oktober 2009

AKU BERMIMPI MELIHAT SYURGA - ANDREA HIRATA



Sungguh, Malam ketiga Di Pangkalan Punai
Aku Bermimpi Melihat Syurga
Ternyata Syurga Tidak Megah
Hanya Sebuah Istana Kecil Di Tengah Hutan
Tidak Ada Bidadari Seperti Disebut Di Kitab-Kitab Suci

Aku Meniti Jambatan Kecil
Seorang Wanita Berjubah Jernih Menyambutku
"Inilah Syurga" Katanya
Dia Tersenyum Kerling Matanya
Mengajakku Menengadah
Seketika Aku Dikejutkan Oleh Pantulan
Sinar Matahari Senja
Menyirami Kubah-Kubah Istana
Mengapa Sinar Matahari
Berwarna Perak, Jingga Dan Biru?

Di Istana Syurga
Dahan-Dahan Pohon Ara Menjalar Ke Dalam
Kamar-Kamar Sunyi Yang Bertingkat-Tingkat
Gelas-Gelas Kristal Berdenting Dialiri Air ZamZam
Menebar Rasa Kesejukan

Bunga Petunia Ditanam Di Dalam Pot-Pot Kayu
Pot-Pot Itu Digantung Pada Bingkai-Bingkai
Jendela Tua Berwarna Biru
Di Beranda, Lampu-Lampu Kecil Disembunyikan
Di Balik Tilam, Indah Sekali
Sinarnya Memancarkan Kedamaian
Tembus Membelah Perdu-Perdu Di Halaman

Syurga Begitu Sepi
Tapi Aku Ingin tetap Di Sini
Kerana Kuingati Janjimu, Tuhan
Kalau Aku Datang Dengan Berjalan
ENGKAU Akan Menjemputku Dengan Berlari-lari


NUR QASEH

Tiada ulasan: