Jumaat, 6 November 2009

MEKAH: CINTAKU YANG TIDAK PERNAH PUTUS


BismilLAH..


Ya ALLAH,
Ketika aku mencelikkan dua mataku dengan melihat
Baitul HaramTidak aku sedari apakah kakiku
yang lebih dahulu sampai atau jiwaku
Tidak aku tahu apakah kegembiraan
yang terzahir di wajahku atau pun tangisan,
Melihatkan Albaitu al-Mu3azzam; baitulLAH itu,

Ya ROBBI,
Di belakang Maqam Ibrahim aku telah bersembahyang
Di dalam Hajar Isma’il aku telah sujud,
di lantai itu aku cecahkan hidungku..

Ya ILAHI,
Dengan tanganku kusentuh Hajarul Aswad
Pada sebutir batu daripada batu-batu Syurga.
Dengan dua mataku, aku telah lihat sebutir batu
daripada batu-batu Syurga,

Dengan dua mataku, aku telah melihat sebutir permata
yaqut daripada permata-permata delima Syurga..

Dua bibirku telah kukucup hajarul Aswad…
Dadaku telah aku sentuhkan (dapatkan) kepada multazam..

Ya RAHMAN,
Daripada sebaik air di dunia telah aku minum sehingga puas,
Di atas bukit Shofa aku telah berhenti..
Daripada sebaik tempat di dunia…?!

Ya RAHIM,
Mula hati-hati aku telah meletakkan mukaku
di tempat An Nabiyyul Kareem telah meletakkan
dua tapak kakinya yang mulia…?!
Atau aku telah meletakkan mukaku di tempat gugur air matanya
ketika baginda s.a.w. sujud di sisi ka’bah..?!

Ya FATTAH,
Sungguhnya apa yang disaksikan atau dilihat
dan di tempat berhenti atau berdiri
tidak akan saya lupakan selagi ada hayat itu..

Ya ROBBIL '
Aalamiin,Cintaku kepada Mekah-MU tidak akan putus,
Kemuliaanku kepada Mekah-MU
sentiasa berterusan
selagi ruuh tidak sampai kepada halkum..
(tidak keluar daripada halkum)
Mekah, sebuah nama yang ia di hatiku

Namun,
pastinya AKU menaruh SEUTAMA Cintapada-MU,
pemilik mutlak Albaitu al-Mu3azzam
di Makkatul Mukarramah yang kumaksudkan itu.

WalLAHU 'alam bishowab..

AlhamdulilLAH, syukran lilLAHI Ta'ala..

NUR QASEH


Tiada ulasan: