Isnin, 2 November 2009

Kemelut novel Islam pop


Oleh Nurul Farina Nazlan/berita Harian/3 nov 2009

Demam Ayat-ayat Cinta berjangkit pengarang Malaysia

SASTERA Islam kini dilihat semakin terarah untuk mengikut pendekatan penulisan sastera popular apabila semakin ramai penulis baru dalam kelompok ini berusaha mencipta nama dengan novel Islam berbau pop selepas Ayat-Ayat Cinta menjulang nama Habiburrahman el-Shirazy.

Kejayaan Habiburrahman memenangi sebahagian besar peminat novel Indonesia, Malaysia, Singapura dan Brunei Darussalam, sehingga ia dipindahkan ke filem dijadikan sebagai landasan untuk menghasilkan karya sedemikian bagi menjamin ‘pelaburan’ idea dan pengorbanan masa mereka mendapat pulang baik.


Novelis Islami, Zaid Akhtar, mengakui bahawa sejak ‘demam’ Ayat-Ayat Cinta melanda Indonesia dan Malaysia, semakin ramai penulis terdorong untuk menulis novel berkonsep sedemikian dengan harapan mereka turut dapat menumpang tuah pengarang Indonesia terbabit.

“Barangkali disebabkan sambutan hebat terhadap novel popular itu yang diulang cetak berkali-kali membuka mata pelbagai pihak termasuk penerbit dan penulis bahawa novel dan karya Islam juga mampu menarik minat masyarakat untuk menjadikannya sebagai wacana ilmu,” katanya kepada Sastera ketika ditemubual secara dalam talian.

Zaid juga mengakui bahawa minat pembaca terutama generasi muda kini lebih cenderung membaca novel cinta melalui pendekatan dan cara penulisan yang lebih bersifat Islamik jika ia disorot pada perkembangan yang berlaku dalam industri buku akhir-akhir ini.

“Sambutan terhadap novel popular sedia ada dikatakan agak merosot sebaliknya, pembaca mula beralih kepada novel Islami berkonsepkan pop kerana generasi muda secara fitrahnya lebih cenderung dengan persoalan cinta dan kasih sayang,” jelasnya.

Zaid atau nama sebenarnya Mohamad Yazid Abdul Majid, menolak novel Islami pop di Malaysia dimulai dengan Ayat-Ayat Cinta kerana pengarang generasi baru Malaysia, Faisal Tehrani sudah pun memulakannya melalui Tunggu Teduh Dulu secara bersiri untuk Ruangan Agama akhbar Utusan Melayu pada 2003 sebelum ia dibukukan.

“Bagi saya Tunggu Teduh Dulu lebih baik daripada Ayat-Ayat Cinta jika ditinjau daripada beberapa sudut, tetapi tidak menjadi fenomena dan tidak pula dianggap perintis aliran terbabit seperti yang dinikmati karya pengarang negara jiran itu,” jelasnya.

Kehadiran novel Islami pop dilihat Zaid membawa kesan positif dan negatif kepada negara apabila pembaca beroleh bahan bacaan alternatif berbanding penyogokan novel cinta popular yang melanda pasaran buku tanah air seperti sebelum ini

“Novel Islami pop banyak dihasilkan lulusan agama dan sedikit sebanyak mampu mendidik, berdakwah serta melaksanakan tuntutan menggalakkan kebaikan dan menentang kemungkaran selain boleh dijadikan jambatan untuk pembaca menyeberang ke wilayah novel sastera lebih serius pada masa depan,” ujarnya.

Untuk membolehkan perkara terbabit direalisasikan, maka pengarang dinasihatkan menjadikan cinta sebagai rencah dalam novel dengan kedudukannya sebagai nombor dua, tiga atau empat dan bukannya paksi yang melatari sepanjang naratif.

Pandangan Zaid disokong Pensyarah Kanan, Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Samsina Abd Rahman yang menegaskan bahawa perubahan corak penulisan sastera islam adalah sebahagian usaha penulis untuk menarik pembaca terutama remaja.

“Dalam aspek ini, walau sesarat manapun sesuatu penulisan itu mengenai cinta, ia tetap perlu berlandaskan cinta utama iaitu cinta kepada Allah dan masih meniti ke jalan cerita yang memperjelaskan apa juga perlu mengikut syariat Islam,” jelasnya.

Beliau berhujah dengan mengemukakan Teori Sastera Islam yang menuntut pengarang menyempurnakan diri dengan ilmu agar penghasilan karya lebih sempurna dan pembaca pula perlu sedar bahawa bahan yang dibaca ialah karya Islam serta menguasai ilmu bagi menilai karya yang dibaca.

“Pengarang perlu ada niat yang betul apabila menghasilkan sesuatu karya Islam kerana ia perlu berpegang kepada pendirian bahawa ia bertujuan memperbaiki diri dan kita perlu meneliti bagaimana kaedah yang perlu diolah agar lebih terarah kepada sastera Islam sebenar,” ujarnya.

Dr Samsina menasihatkan pengarang agar memanfaatkan saluran sastera bagi memberi nasihat kepada pembaca manakala, pembaca pula dinasihati agar menghayati karya dan bukan membaca sekadar bahan berbau hiburan semata-mata.

Tiada ulasan: